2020, gezond en vitaal aan het werk!

Voldoende bewegen speelt een belangrijke rol bij je mentale en fysieke gezondheid. Greenmonkeys heeft vele vacatures waar je voornamelijk zittend je werk doet. Daarom vinden wij het van belang om jou als werknemer wat tips & tricks mee te geven zodat je lichaam optimaal gezond blijft.

Tip 1: Zorg voor frisse lucht op het werk

Op kantoor kunnen hoge concentraties ontstaan van stoffen, gassen en dampen zonder dat men dat ziet of ruikt. Daarom is het van belang dat de lucht op de werkplek wordt gereinigd. Om je fit te voelen tijdens je werk heb je niet alleen beweging nodig, maar ook frisse lucht. Beschikt je kantoor over een raam naar buiten? Zorg er dan voor dat het raam op een kier staat voor frisse lucht. Indien er geen ramen aanwezig zijn, dan zou jouw werkgever volgens de Arbowet LINK(https://wetten.overheid.nl/BWBR0008498/2020-01-01/ #Hoofdstuk6_Afdeling1_Artikel6.2) er voor moeten zorgen dat de lucht op het kantoor wordt gereinigd. Zorg er dan wel voor dat de luchtreiniger wordt aangezet.

Een vervuilde lucht kan zorgen voor de volgende gezondheidsklachten:
– last van de luchtwegen / astma
– irritatie aan de ogen en huid
– het optreden van allergische reacties – hoofdpijn
– concentratieproblemen

Tip 2: Loop een rondje tijdens de middagpauze

Zoals eerder aangegeven is beweging erg belangrijk. Het is dan ook aan te raden om in jouw middagpauze een rondje te lopen. Op die manier zorg je voor een goede doorbloeding, wat op zijn beurt resulteert in een betere concentratie. Daarnaast verminder je door een kleine wandeling het stresshormoon Cortisol en zorg je voor een hogere percentage van het gelukshormoon Endorfine. Ook zorgt een kleine wandeling ervoor dat je productiever aan het werk kunt gaan en activeert het de prefrontale cortex. De prefrontale cortext is verantwoordelijk voor de cognitieve, emotionele en motivationele processen, denk aan plannen en doelgericht handelen.

Tip 3: Neem de trap in plaats van de lift

Liften zijn erg prettig wanneer je minder mobiel bent. Naast een lift is er vaak een trap aanwezig. Hoe verleidelijk het ook is om de lift te nemen, wees er van bewust dat de trap nemen ervoor zorgt dat je je lichaam gezond en vitaal houdt. Zie de trap als een kans om meer te bewegen en productiever te zijn.

Tip 4: Ga lopend of op de fiets naar je werk

Er zijn nog steeds veel mensen die uren in de file rijden om op kantoor te komen. Dat betekent dat men minder vrije uren heeft, meer CO2 uitstoot en minder tijd heeft om te bewegen. In veel gevallen is het niet nodig om ver van jouw woonplaats te werken. Greenmonkeys zet zich in om jouw droombaan in de buurt van jouw woonplaats te vinden. Wat ons betreft zorgen wij ervoor dat iedereen lopend of op de fiets naar zijn of haar werk kan. Dat resulteert in minder CO2 uitstoot, meer lichamelijke beweging en gelukkige werknemers!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email