Als ‘driving home for christmas’ je teveel uren kost

‘Top to toe in tailbacks, oh I got red lights on the run’ klinkt het op de radio. Chris Rea rijdt weer naar huis voor de kerst en hij is niet de enige gezien zijn gezongen verzuchting over files en een zee van rode remlichten. Er was een tijd dat ik ook zo zuchtend in de auto zat terwijl ik mezelf gelaten door de dagelijkse urenlange files heen worstelde. Tegenwoordig werk ik een stuk dichter bij huis en ga ik fluitend op de fiets naar mijn werk. Figuurlijk dan, want fluiten kan ik nog steeds niet. Maar een verademing is het zeker. En ik ben niet de enige die het roer omgooit, in mijn werk kom ik ook steeds meer bedrijven tegen die lokaal werven.

Niet mijn hobby

Begrijp me niet verkeerd. Ik had een hele leuke baan in Noord Holland maar die kostte me wel dagelijks zo’n drie uur reistijd. In de auto. Terwijl ik niet van autorijden houdt. OV was helaas geen optie want dan was ik nog veel langer onderweg. Na een jaar fileforenzen besloot ik dat het tijd was voor een betere werk-privébalans want hier werd ik niet gelukkig van.

De max

Ik zocht en vond een soortgelijke baan in Utrecht. Daardoor kon ik dochterlief wat langer laten slapen ’s ochtends alvorens haar af te leveren bij het kinderdagverblijf. En ik kon met het OV (tijd voor mezelf met een boek!) en lopend (ook nog wat broodnodige beweging!) naar mijn werk. Plus dat het mij een hoop frustratie en benzinekosten bespaarde. Wat een verademing! Daarna wisselde ik nog een paar keer van baan met altijd in mijn achterhoofd de eis ‘op maximaal drie kwartier fiets- of OV-afstand’.

Reis, maar met mate

Want weet je wat het gekke is? Ik blijk –net als heel veel mensen- behoefte te hebben aan een beetje dagelijkse reistijd! Waar ter wereld je ook woont, het gros van de mensen is dagelijks zo’n vijf kwartier onderweg voor werk, sociaal en winkelen. En dat is al meer dan een halve eeuw zo. Het enige wat verandert, is dat onze vervoermiddelen steeds sneller gaan en we daardoor steeds verder weg gaan wonen, werken en winkelen. Want we hebben dat dagelijkse uurtje onderweg zijn blijkbaar gewoon nodig.

Verhuis of dichtbij huis

Ook in mijn werk zie ik dat bedrijven er steeds vaker van doordrongen zijn dat ze beter wat dichter bij huis nieuwe medewerkers kunnen werven. Dat scheelt medewerkers niet alleen veel reistijd en fileleed, het levert de organisatie zelf ook veel op. Ga maar na: het bespaart heel wat CO2-uitstoot, er zijn minder dure parkeerplaatsen en leaseauto’s nodig, medewerkers kunnen met fiets of OV naar het werk komen én kunnen werk en privé beter combineren. Zo geeft Ikea bij het werven van personeel al jaren de voorkeur aan mensen die dichtbij wonen. En stelt PriceWise, gevestigd in hartje Amsterdam, aan medewerkers de eis dat ze in de stad gaan wonen. Collega’s helpen zelfs met het zoeken naar een woning.

Ideaal is dus een half uur tot drie kwartier reistijd naar je werk. Redden jouw medewerkers dat? En jijzelf? Of sta jij elke dag stil in de file, net als Chris Rea? Toch iets om over na te denken onder de kerstboom.

Linda Blankenstein
Communicatieadviseur, tekstschrijver, webredacteur | &Morgen en Syndesmo

Linda Blankenstein werkt bij de mobiliteitsadviesbureaus &Morgen (voor overheden) en Syndesmo (voor werkgevers). Mobiliteit gaat niet meer alleen om voertuigen en asfalt, maar om ruimte, gedragsverandering, samenwerken en kwaliteit van leven. Dat vergt anders denken over mobiliteit: ‘rethinking mobility’. Zelf denkt en blogt zij ook graag over (slimme en duurzame) mobiliteit en ander reisgedrag. Linda woont in Nieuwegein en werkt in Utrecht. Ze gaat op de fiets naar kantoor, behalve als het ’s ochtends regent (en dat is bijna nooit).

www.enmorgen.nl

www.syndesmo.nl

www.linkedin.com/in/tekstein