Vijf redenen waarom vaker fietsen juist nu een goed idee is
‘Doei, tot vanmiddag!’ Met nog een laatste vrolijke zwaai fietst mijn puberdochter door de regen naar school, gekleed in panty en teddyjas. De wow-factor van haar kleding gaat duidelijk boven de weerfactor. Ook al ziet mijn moederhart haar liever in regenpak (‘zó niet chill, mam!’), ik vind het wél mooi om te zien hoe ze zich niks aantrekt van het weer en gewoon op haar fiets stapt. Zonder te zeuren of ik haar even met de auto wil brengen. Goed voorbeeld doet in dit geval -zelf trek ik écht wel een regenpak aan- goed volgen: ook mijn partner en ik fietsen heel vaak naar ons werk.
Nu ik vanwege corona verplicht thuis werk, vervang ik het fietsen regelmatig door een rondje lopen, maar veel mensen zijn juist méér gaan fietsen de afgelopen maanden. Zitten jij en je collega’s al stevig in het zadel of kun je juist de komende wintermaanden nog wel een duwtje in de rug gebruiken? Ik geef je vast vijf redenen waarom wat vaker fietsen een goed idee is, óók in herfst en winter.
1. Fietsen is coronaproof
De overheid vraagt iedereen nog steeds om zoveel mogelijk thuis te werken. Vervang je woon-werkrit eens door een ‘thuiswerkrondje’ op de fiets. Die plan je heel makkelijk met bijvoorbeeld deze fietsrouteplanner. Zo kruip je daarna weer fris en fruitig achter je laptop. Moet je toch naar je werk? Dan is het dringende overheidsadvies om voor afstanden tot 15 kilometer de fiets te pakken. Opeens is de fiets dus met stip gestegen naar plek 2 op de mobiliteitsladder! Niet zo gek natuurlijk want je beweegt je per fiets behoorlijk coronaproof door het verkeer (wel afstand houden, hè), je staat niet in de file (en draagt er ook niet aan bij) en je bent ook nog eens gezond bezig. Tel uit je winst.
2. Fietsen scheelt kilo’s en kosten
Het is natuurlijk afhankelijk van je snelheid en soort fiets maar op een gewone fiets trap je in een half uurtje al gauw meer dan 200 calorieën weg. En dat is toch een handje M&M’s. Weet je trouwens wat jij -in normale tijden- kwijt bent aan je woon-werkverkeer? Met dit handige tooltje van Pendle bereken je dat snel en vergelijk je die kosten meteen met andere vervoermiddelen. Weet je meteen wat je kunt besparen door wat vaker te fietsen. Helemaal leuk wordt het als je via je werkgever voor elke gefietste kilometer ook 19 cent reiskostenvergoeding krijgt, net als je autorijdende collega. Dit kan nog steeds onbelast binnen de WKR, ook voor korte afstanden. Zo fietste ik met een woon-werkafstand van 9km vorig jaar toch een aardig bedrag bij elkaar.
3. Zo blijf je op de fiets chillen zonder te rillen
Nou gaan we natuurlijk wel het ‘bikkelseizoen’ in: is vaker fietsen ook te doen in herfst en winter? Laat ik vooropstellen dat ik echt niet elke dag door weer en wind bikkel op mijn fiets. Regent het ‘s ochtends? Dan vertrek ik voor of na de bui. Zijn de weersverwachtingen echt bar en boos? Dan werk ik thuis of pak de bus na de spits. Die regenbui ’s middags op de terugweg bedwing ik wel met een regenpak. En echt: het regent bijna nooit. Koud? Ik fiets mij meestal sneller warm dan mijn collega die zijn voorruit moet krabben.
4. Zo woon je toch op fietsafstand
Welke afstand is nog prima te fietsen?
- Tot 7,5 km met een gewone fiets (half uurtje rijden)
- 10 tot 15 km met een e-bike (30 tot 45 minuten fietsen)
- 15 tot 30 km met een speed-pedelec (idem)
Uiteraard is dit een gemiddelde en afhankelijk van de snelheid waarmee je fietst. Bijna de helft van alle medewerkers woont op een fietsbare afstand van minder dan 15km van z’n werk! Verrassend genoeg schatten veel mensen hun woon-werkafstand in fietstijd veel langer in dan die in werkelijkheid is. Check het zelf maar eens in Google Maps. En woon je toch wat verder weg? Dan kun je natuurlijk ook de fiets pakken voor het eerste en laatste stuk van je reis tussen station of P+R en je werkplek.
5. Dit maakt fietsen (nog) leuker
Wat mijzelf betreft, maakt mijn e-bike het fietsen nog leuker en makkelijker. Staat er veel wind? Moet ik naar een afspraak die wat verder weg is? Vroeger pakte ik in dat geval het OV, nu zet ik fluitend de ondersteuning wat hoger. In zeer veel gemeenten bestaat de mogelijkheid om zelf eens gratis een week lang een e-bike of de nog veel snellere speed-pedelec te proberen. En er zijn ook allerlei fietsstimuleringsacties waar je -al dan niet via je werkgever- aan mee kunt doen. Die maken het fietsen -nog- leuker doordat je bijvoorbeeld korting krijgt op de aanschaf van een e-bike. Of je spaart punten per gefietste kilometer die je weer in kunt wisselen voor cadeaus. Zo spaarde ik al een regenbroek bij elkaar via Ik fiets.
Die regenbroek ligt vooralsnog ongebruikt in de schuur door al het thuiswerken. Ook dochterlief laat ‘m links liggen. ‘Het regende bijna niet, mam, mijn panty was zó droog!’ Zucht…
Linda Blankenstein
Communicatieadviseur, tekstschrijver, webredacteur | &Morgen en Syndesmo
Linda Blankenstein werkt bij de mobiliteitsadviesbureaus &Morgen (voor overheden) en Syndesmo (voor werkgevers). Mobiliteit gaat niet meer alleen om voertuigen en asfalt, maar om ruimte, gedragsverandering, samenwerken en kwaliteit van leven. Dat vergt anders denken over mobiliteit: ‘rethinking mobility’. Zelf denkt en blogt zij ook graag over (slimme en duurzame) mobiliteit en ander reisgedrag. Linda woont in Nieuwegein en werkt in Utrecht. Ze gaat op de fiets naar kantoor, behalve als het ’s ochtends regent (en dat is bijna nooit).
www.enmorgen.nl
www.syndesmo.nl
www.linkedin.com/in/tekstein