Reasult en Hupra ICT sluiten aan op het Greenmonkeys platform!

Harry Voss greenmonkeysReasult en Hupra ICT sluiten aan op het Greenmonkeys platform!

Reasult, marktleider in software voor vastgoedorganisaties en Hupra ICT, specialist in ICT beheer kiezen beiden voor Greenmonkeys als partner.

Harry Voss, mede-eigenaar van Greenmonkeys vertelt: “Voor beide bedrijven hebben we al eerder werk mogen verrichten. Omdat we zowel de werving & selectie voor onze rekening nemen en ook ons Greenmonkeys ICTvacature-platform aanbieden kunnen we meerwaarde bieden aan deze IT partijen. Op ons platform komen namelijk de vacatures te staan waar kandidaten zonder bemiddeling direct bij onze klanten kunnen solliciteren.”

Reasult uit Ede biedt o.a. oplossingen voor vastgoedontwikkeling, asset- en portefeuillemanagement, taxatiemanagement en financiële planning. Met meer dan 1500 gebruikers en 50 medewerkers is het een toonaangevende internationale software-leverancier.

Momenteel zoekt Reasult naar:

Hupra ICT uit Veenendaal maakt enterprise-niveau ICT oplossingen beschikbaar en betaalbaar voor het MKB. Zij werken met veel erkende partners zoals Cisco, Citrix en Microsoft. De openstaande vacatures zijn:

Voor beide klanten zoeken we IT’ers die in de regio Ede/Veenendaal wonen en willen werken. Bij Greenmonkeys helpen we je naar een baan in de buurt zodat je fietsend naar je werk kan.

Vijf redenen waarom vaker fietsen juist nu een goed idee is

Vijf redenen waarom vaker fietsen juist nu een goed idee is

‘Doei, tot vanmiddag!’ Met nog een laatste vrolijke zwaai fietst mijn puberdochter door de regen naar school, gekleed in panty en teddyjas. De wow-factor van haar kleding gaat duidelijk boven de weerfactor. Ook al ziet mijn moederhart haar liever in regenpak (‘zó niet chill, mam!’), ik vind het wél mooi om te zien hoe ze zich niks aantrekt van het weer en gewoon op haar fiets stapt. Zonder te zeuren of ik haar even met de auto wil brengen. Goed voorbeeld doet in dit geval -zelf trek ik écht wel een regenpak aan- goed volgen: ook mijn partner en ik fietsen heel vaak naar ons werk.

Nu ik vanwege corona verplicht thuis werk, vervang ik het fietsen regelmatig door een rondje lopen, maar veel mensen zijn juist méér gaan fietsen de afgelopen maanden. Zitten jij en je collega’s al stevig in het zadel of kun je juist de komende wintermaanden nog wel een duwtje in de rug gebruiken? Ik geef je vast vijf redenen waarom wat vaker fietsen een goed idee is, óók in herfst en winter.

1. Fietsen is coronaproof
De overheid vraagt iedereen nog steeds om zoveel mogelijk thuis te werken. Vervang je woon-werkrit eens door een ‘thuiswerkrondje’ op de fiets. Die plan je heel makkelijk met bijvoorbeeld deze fietsrouteplanner. Zo kruip je daarna weer fris en fruitig achter je laptop. Moet je toch naar je werk? Dan is het dringende overheidsadvies om voor afstanden tot 15 kilometer de fiets te pakken. Opeens is de fiets dus met stip gestegen naar plek 2 op de mobiliteitsladder! Niet zo gek natuurlijk want je beweegt je per fiets behoorlijk coronaproof door het verkeer (wel afstand houden, hè), je staat niet in de file (en draagt er ook niet aan bij) en je bent ook nog eens gezond bezig. Tel uit je winst.

2. Fietsen scheelt kilo’s en kosten
Het is natuurlijk afhankelijk van je snelheid en soort fiets maar op een gewone fiets trap je in een half uurtje al gauw meer dan 200 calorieën weg. En dat is toch een handje M&M’s. Weet je trouwens wat jij -in normale tijden- kwijt bent aan je woon-werkverkeer? Met dit handige tooltje van Pendle bereken je dat snel en vergelijk je die kosten meteen met andere vervoermiddelen. Weet je meteen wat je kunt besparen door wat vaker te fietsen. Helemaal leuk wordt het als je via je werkgever voor elke gefietste kilometer ook 19 cent reiskostenvergoeding krijgt, net als je autorijdende collega. Dit kan nog steeds onbelast binnen de WKR, ook voor korte afstanden. Zo fietste ik met een woon-werkafstand van 9km vorig jaar toch een aardig bedrag bij elkaar.

3. Zo blijf je op de fiets chillen zonder te rillen
Nou gaan we natuurlijk wel het ‘bikkelseizoen’ in: is vaker fietsen ook te doen in herfst en winter? Laat ik vooropstellen dat ik echt niet elke dag door weer en wind bikkel op mijn fiets. Regent het ‘s ochtends? Dan vertrek ik voor of na de bui. Zijn de weersverwachtingen echt bar en boos? Dan werk ik thuis of pak de bus na de spits. Die regenbui ’s middags op de terugweg bedwing ik wel met een regenpak. En echt: het regent bijna nooit. Koud? Ik fiets mij meestal sneller warm dan mijn collega die zijn voorruit moet krabben.

4. Zo woon je toch op fietsafstand
Welke afstand is nog prima te fietsen?

  • Tot 7,5 km met een gewone fiets (half uurtje rijden)
  • 10 tot 15 km met een e-bike (30 tot 45 minuten fietsen)
  • 15 tot 30 km met een speed-pedelec (idem)

Uiteraard is dit een gemiddelde en afhankelijk van de snelheid waarmee je fietst. Bijna de helft van alle medewerkers woont op een fietsbare afstand van minder dan 15km van z’n werk! Verrassend genoeg schatten veel mensen hun woon-werkafstand in fietstijd veel langer in dan die in werkelijkheid is. Check het zelf maar eens in Google Maps. En woon je toch wat verder weg? Dan kun je natuurlijk ook de fiets pakken voor het eerste en laatste stuk van je reis tussen station of P+R en je werkplek.

5. Dit maakt fietsen (nog) leuker
Wat mijzelf betreft, maakt mijn e-bike het fietsen nog leuker en makkelijker. Staat er veel wind? Moet ik naar een afspraak die wat verder weg is? Vroeger pakte ik in dat geval het OV, nu zet ik fluitend de ondersteuning wat hoger. In zeer veel gemeenten bestaat de mogelijkheid om zelf eens gratis een week lang een e-bike of de nog veel snellere speed-pedelec te proberen. En er zijn ook allerlei fietsstimuleringsacties waar je -al dan niet via je werkgever- aan mee kunt doen. Die maken het fietsen -nog- leuker doordat je bijvoorbeeld korting krijgt op de aanschaf van een e-bike. Of je spaart punten per gefietste kilometer die je weer in kunt wisselen voor cadeaus. Zo spaarde ik al een regenbroek bij elkaar via Ik fiets.

Die regenbroek ligt vooralsnog ongebruikt in de schuur door al het thuiswerken. Ook dochterlief laat ‘m links liggen. ‘Het regende bijna niet, mam, mijn panty was zó droog!’ Zucht…

Linda Blankenstein
Communicatieadviseur, tekstschrijver, webredacteur | &Morgen en Syndesmo

Linda Blankenstein werkt bij de mobiliteitsadviesbureaus &Morgen (voor overheden) en Syndesmo (voor werkgevers). Mobiliteit gaat niet meer alleen om voertuigen en asfalt, maar om ruimte, gedragsverandering, samenwerken en kwaliteit van leven. Dat vergt anders denken over mobiliteit: ‘rethinking mobility’. Zelf denkt en blogt zij ook graag over (slimme en duurzame) mobiliteit en ander reisgedrag. Linda woont in Nieuwegein en werkt in Utrecht. Ze gaat op de fiets naar kantoor, behalve als het ’s ochtends regent (en dat is bijna nooit).
www.enmorgen.nl
www.syndesmo.nl
www.linkedin.com/in/tekstein

gogreenmonkeys! 

gogreenmonkeys!

Met ingang van oktober is Patrick Visch het team van Greenmonkeys komen versterken.
Gerhard Veringa en Harry Voss werken al jaren samen en Patrick Visch zal ze hierbij helpen. Zo bundelen deze mannen de krachten van hun netwerken in de IT.

Gerhard en Harry nemen de recruitment voor hun rekening, Patrick zal de markt bewerken. Een mooie uitdaging waarbij we een duurzame oplossing bieden voor zowel werkzoekenden als werkgevers.

Hoe werkt het?
Er komen voortdurend IT-ers bij Greenmonkeys terecht als ze op zoek zijn naar een nieuwe baan. In de loop van de jaren hebben Harry en Gerhard al honderden mensen geholpen aan een nieuwe uitdaging. Met het platform van Greenmonkeys zien zij het real-time ICT-vacature overzicht en kunnen rechtstreeks solliciteren. En zit dé baan er niet tussen? Dan gaan we op zoek naar een passend bedrijf in ons netwerk.

Bedrijven
In de IT zijn er daarnaast enorm veel bedrijven die doorlopend IT-ers zoeken. Die bedrijven kunnen we helpen door het plaatsen van hun vacatures op het platform van Greenmonkeys. Kandidaten kunnen dan rechtstreeks solliciteren bij de werkgever zonder tussenkomst van Greenmonkeys.
Mochten bedrijven toch specifiek op zoek zijn, dan kunnen we aanvullend een werving- en selectietraject starten.

Ben jij dus op zoek naar een nieuwe baan in de IT, of juist naar een goeie IT’er? Dan helpen we je graag.

Maak jij straks werk van je thuiswerk?

Maak jij straks werk van je thuiswerk?

‘Weet je, ik zou wel wat vaker op kantoor willen werken.’
‘Ja, ik ook! Ik word gek van mijn bellende en overleggende collega’s hier thuis en de stiltewerkplekken zijn steeds bezet!’
‘Herkenbaar. Wat ík vooral mis, is mijn dagelijkse fietsrit naar kantoor.’
‘Ik had nooit gedacht dat ik dit zou zeggen, maar ik mis zelfs de overvolle trein een beetje…’

De coronacrisis plus alle bijbehorende maatregelen zette onze woonwerkwereld de afgelopen weken compleet op z’n kop. We werken massaal thuis tussen onze huisgenoten, overleggen ons online een ongeluk en proberen tussendoor toch nog wat broodnodige beweging te pakken, uiteraard op 1,5 meter afstand. En wat blijkt? Thuiswerken is zo gek nog niet! Hoe hou je de positieve kanten vast, ook als we straks weer ‘normaal’ mogen werken en reizen?

Weg zijn de beren
Meer tijd voor onze huisgenoten en voor onszelf, schonere lucht, geen files, meer rust: in één klap ervaren we allemaal de voordelen van meer thuiswerken en minder forenzen. Waar veel werkgevers nog maar een paar weken geleden allerlei beren op de weg zagen, blijkt thuiswerken in het overgrote deel van de gevallen ‘gewoon’ te kunnen! Verstomd zijn bezwaren als ‘dan gaan ze zeker lekker in de tuin zitten in plaats van te werken’ en ‘dat kan ons computersysteem helemaal niet aan als iedereen thuiswerkt’. Ingehaald door de -nog altijd onwerkelijk aanvoelende- praktijk.

Zolder of keuken vandaag?
Natuurlijk, het thuiswerken gaat echt niet altijd van een leien dakje. De techniek hapert (‘Hallo, horen jullie me?’ ‘Zet je microfoon even aan, Kees’), je eigen werk combineren met thuisonderwijs geven, is een opgave (‘Vraag dat maar aan je vader.’ ‘Maar die zit al een uur te bellen.’) en wie werkt vandaag op welke plek? (‘Dan ga je maar op zolder video conferencen.’ ‘Daar heb ik geen bereik!’). Maar ondanks deze tijdelijke ongemakken denk ik dat velen van ons straks niet meer terug willen naar hoe het was.

Beste van beiden
We willen op z’n minst het beste van beide werelden behouden. Een paar dagen op kantoor werken om met collega’s samen te werken en te kletsen bij de koffieautomaat (al dan niet met 1,5 meter afstand). Gecombineerd met een paar dagen thuiswerken om geconcentreerd te werken aan bepaalde taken. De werkdag beginnen en/of eindigen vanuit huis zodat je buiten de spits kunt reizen: veel rustiger en minder stressvol voor zowel jezelf als je huisgenoten.

(On)gedwongen dichtbij
Dichterbij gaan werken is uiteraard ook een optie. Zo breng je in ieder geval je reistijd terug en hou je meer tijd over voor thuis. Misschien word je door de omstandigheden sowieso gedwongen om uit te kijken naar een andere baan en is dit een overweging om mee te nemen. Maar wellicht ben je allang blij als je je baan überhaupt kunt behouden in deze onzekere tijd.

Experimenteren
Hoe dan ook: laten we in ieder geval proberen om de vele positieve effecten van thuiswerken straks, als we weer ‘normaal’ mogen reizen en werken, vast te houden met z’n allen. Dat is niet alleen goed voor het milieu, maar vooral ook goed voor jezelf en daarmee ook voor je werkgever. We hebben nu de tijd om erover na te denken hoe we dit samen kunnen realiseren én om er alvast mee te experimenteren.

Tip: Heb je wat werktijd over en wil je die graag een beetje nuttig invullen? Volg dan een van onze wekelijkse informatieve en gratis webinars.

Linda Blankenstein
Communicatieadviseur, tekstschrijver, webredacteur | &Morgen en Syndesmo

Linda Blankenstein werkt bij de mobiliteitsadviesbureaus &Morgen (voor overheden) en Syndesmo (voor werkgevers). Mobiliteit gaat niet meer alleen om voertuigen en asfalt, maar om ruimte, gedragsverandering, samenwerken en kwaliteit van leven. Dat vergt anders denken over mobiliteit: ‘rethinking mobility’. Zelf denkt en blogt zij ook graag over (slimme en duurzame) mobiliteit en ander reisgedrag. Linda woont in Nieuwegein en werkt in Utrecht. Ze gaat op de fiets naar kantoor, behalve als het ’s ochtends regent (en dat is bijna nooit).
www.enmorgen.nl
www.syndesmo.nl
www.linkedin.com/in/tekstein

Hoe creëer je meer (vrije) tijd?

Het nieuwe werken is ideaal; een 24-uurs economie, werken waar en wanneer je wil. Minder files, minder co2 uitstoot en een flexibelere en efficiëntere manier van werken. Tijd en locatie spelen geen rol meer, hetgeen mogelijkheden voor een betere werk-privé balans met zich meebrengt. Het ideale plaatje en het antwoord op alle actuele problemen, zo lijkt het althans.

Hoewel veel bedrijven schetsen dat het nieuwe werken kansen biedt om een betere werk-privé balans te waarborgen, kan dit in veel gevallen juist averechts werken. En zonder bovengenoemde voordelen uit te sluiten blijft het belang van een gezonde werk-privé balans er een met een hoge prioriteit. Want een medewerker die dit niet op orde heeft kan niet veel meer betekenen voor zijn of haar werkgever.

Een drukke werkweek hoeft geen probleem te zijn, als je thuis ontspant. Maar wat als je die ontspanning thuis niet langer vindt.

Het is een utopie om te denken dat mensen in staat zijn om op basis van bovenstaande veranderingen op het gebied van werk, automatisch de juiste veranderingen aan te brengen in hun dagelijks leven. Want hoewel het klinkt als het perfecte plaatje (werken vanuit huis, flexibel je eigen tijd in delen) betekent het in de praktijk dat je 24-7 bezig bent met je werk, op vakantie, tijdens het eten en ga zo maar door. De dagelijkse structuur is plotseling verdwenen en daar zijn de meesten van ons juist zo bij gebaat.

De mens is een gewoontedier en geneigd om routines en gewoontes aan te houden, zelfs als dat ons niet langer dient. Verschillende fases en ontwikkelingen in ons leven vragen om een andere tijdsindeling en herstructurering van bestaande cognities en patronen. En dat gaat niet zonder bewustwording en de nodige inspanning.

Is er een manier om zowel de voordelen van minder co2 uitstoot en minder files te bewerkstelligen, maar gelijktijdig zorg te dragen voor een goede werk-privé balans?Ja, Greenmonkeys heeft hier het antwoord op gevonden. Een baan in de buurt zorgt namelijk voor alle bovengenoemde voordelen en tackelt het probleem van een verstoorde werk-privé balans voor een groot deel automatisch. Het wordt namelijk een stuk simpeler om in de huidige maatschappij een goede balans te waarborgen als werk en privé daadwerkelijk gescheiden blijven.

Tips
Plan hersteltijd of ga aan de slag met een prioriteitenlijst. Wil je weten hoe je dit laatste doet, mail naar info@vosscoaching.nl en ontvang een handzaam document om dit op simpele wijze in kaart te brengen.
Wil jij ook aan de slag met je werk-privé balans? VossCoaching helpt je hier graag bij. Informeer eens bij jouw werkgever naar de mogelijkheden voor coaching en persoonlijke ontwikkeling.

Marlyse Voss
Sociaal psycholoog | Coach bij VossCoaching 

Marlyse Voss biedt persoonlijke begeleiding met betrekking tot vraagstukken en problemen rondom loopbaan, persoonlijke ontwikkeling en werk-privé balans. Voor een nieuw project, MOMS, richt ze zich speciaal op moeders.
www.vosscoaching.nl

Forensen hoe doe jij dat?

Ben jij die trendsettende flexforens?

“Is die nieuwe leasefietsregeling niks voor ons?”
“Staat de parkeerplaats alwéér vol om acht uur!”
“Ik wil mijn auto best een keer laten staan als ik eerste klas met de trein mag reizen.” 

 

 

De manier waarop jij en je collega’s kunnen en mogen reizen, is in veel organisaties een regelmatig terugkerend onderwerp van gesprek. En net als in de mode, is ook zakelijk reizen aan trends onderhevig. De drie grootste trends die we dit jaar onder werkgevers signaleren, zijn:

  1. steeds meer flexibiliteit en keuzevrijheid bieden
  2. CO2-uitstoot verminderen 
  3. inzetten op duurzame inzetbaarheid 

Denk je deze trends wel uit te zitten? Jammer: niks doen is geen optie, want dat gaat je echt medewerkers kosten.

Trend 1: de flexforens

Medewerkers willen keuzevrijheid: de ene dag gaan ze met de auto om eerst de kinderen weg te brengen, de volgende dag pakken ze de fiets omdat ze een kantoordag hebben. Ook willen mensen graag zelf bepalen waar en wanneer ze werken om zo werk en privé beter op elkaar af te kunnen stemmen. Daarnaast versterkt de toenemende verstedelijking de roep om meer keuzevrijheid. Wat moet je met een leaseauto als je in de binnenstad woont? 

Zó faciliteer je de flexforens:

Trend 2: doe effe gezond

We moeten langer doorwerken tot ons pensioen, zitten is het nieuwe roken en de overheid stimuleert met het Nationaal Preventieakkoord actief het tegengaan van overgewicht. Kortom: een gezonde levensstijl wordt steeds belangrijker willen we de duurzame inzetbaarheid van medewerkers vergroten. Bij steeds meer werkgevers dringt het besef door dat het relatief gemakkelijker is om medewerkers blijvend vaker op de fiets te krijgen dan naar de sportschool. 

Zó faciliteer je vitalere medewerkers:

  • Actieve mobiliteit: stimuleer lopen en fietsen voor woonwerk- en zakelijke reizen
  • Verkeersveiligheid: geavanceerde rijhulpsystemen zoals ADAS maken autorijden veiliger 
  • Gedragsinterventies zoals e-bike probeerpools geven een blijvend duwtje in de goede richting

Trend 3: (na)tuurlijk!

Het reduceren van de CO2-uitstoot en andere schadelijke emissies blijft voor werkgevers onverminderd belangrijk. Voor medewerkers zelf speelt deze trend in hun werk wat minder. Hoe krijg je ze toch mee? Door van duurzame mobiliteitskeuzes de standaardoptie te maken. Bijvoorbeeld door alleen nog maar elektrische leaseauto’s aan te bieden.

Zó faciliteer je duurzaam reisgedrag:

Trendsetter of trendvolger?

Of je nou een grote of kleine werkgever bent: deze trends en ontwikkelingen worden de norm. Als je met jouw mobiliteitsbeleid nu niet actief stuurt op flexibel, duurzaam en vitaal, loop je straks echt achter de ‘mode’ aan en dat kan je medewerkers kosten.

Lees hier het uitgebreide artikel dat ik over trends in zakelijk reizen schreef samen met mijn collega Jos Hollestelle.

Linda Blankenstein
Communicatieadviseur, tekstschrijver, webredacteur | &Morgen en Syndesmo

Linda Blankenstein werkt bij de mobiliteitsadviesbureaus &Morgen (voor overheden) en Syndesmo (voor werkgevers). Mobiliteit gaat niet meer alleen om voertuigen en asfalt, maar om ruimte, gedragsverandering, samenwerken en kwaliteit van leven. Dat vergt anders denken over mobiliteit: ‘rethinking mobility’. Zelf denkt en blogt zij ook graag over (slimme en duurzame) mobiliteit en ander reisgedrag. Linda woont in Nieuwegein en werkt in Utrecht. Ze gaat op de fiets naar kantoor, behalve als het ’s ochtends regent (en dat is bijna nooit).

www.enmorgen.nl

www.syndesmo.nl

www.linkedin.com/in/tekstein

Proeftijd: hoe zat het ook alweer?

giraffe greenmonkeys proeftijd

Proeftijd

Sinds de komst van de Wet Werk en Zekerheid in 2015 zijn de regels rondom de proeftijd veranderd. Ook in het kader van de wetswijzigingen sinds 1 januari 2020 (de Wet Arbeidsmarkt in Balans: WAB) zijn de regels over de proeftijd een beetje veranderd. In de praktijk gaat dit nog regelmatig mis. Zo trof ik laatst bij een cliënt een proeftijd van een maand aan in een arbeidsovereenkomst voor de duur van exact een half jaar.

 

Wat is het?

Een proeftijd geeft zowel een werkgever als een werknemer het recht een arbeidsovereenkomst per direct te beëindigen. Er is dan (voor de werkgever) geen toestemming van UWV of vonnis van kantonrechter nodig. Bovendien hoeven partijen geen opzegtermijn in acht te nemen.

Formele eisen

Hoe zat het ook alweer? Voor een proeftijd gelden formele eisen:

  • schriftelijk overeenkomen
  • proeftijd is voor beide partijen gelijk
  • alleen in een arbeidsovereenkomst van langer dan zes maanden

Verder bepaalt de wet dat de duur van de proeftijd afhankelijk is van de duur van de overeenkomst. In een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd (of een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd van twee jaar of langer) mag een proeftijd van ten hoogste twee maanden worden opgenomen. Bij een arbeidsovereenkomst voor een duur korter dan twee jaar (of indien het einde niet op een kalenderdatum is gesteld) geldt een proeftijd van ten hoogste een maand. Bij CAO kan hiervan worden afgeweken.

Wat zie ik in de praktijk regelmatig misgaan op het gebied van de proeftijd?

  • Proeftijd in een half jaar contract (dit is niet geldig; een proeftijd mag alleen in een contract langer dan zes maanden);
  • Proeftijd bij verlenging van een tijdelijke arbeidsovereenkomst (dit is in beginsel niet toegestaan). Bij een opvolgende arbeidsovereenkomst tussen een werknemer en dezelfde werkgever mag niet opnieuw een proeftijd worden afgesproken, tenzij het gaat om duidelijk andere vaardigheden of verantwoordelijkheden);
  • Een proeftijd nadat een werknemer via een uitzendbureau voor dezelfde werkzaamheden is ingeleend geweest (ook dit is niet toegestaan indien de laatste werkgever ten aanzien van de verrichte arbeid redelijkerwijs geacht moet worden de opvolger van de vorige werkgever te zijn).

Daarnaast bereiken mij ook vragen over ontslag vóórdat een arbeidsovereenkomst überhaupt is ingegaan, ontslag op de laatste dag van de proeftijd en ontslag van een zieke werknemer tijdens de proeftijd.

Wilt u weten of in uw geval een ontslag met een beroep op de proeftijd geldig is, neem dan contact met mij op. Dat kan natuurlijk ook (bij voorkeur) vóórdat de arbeidsovereenkomst wordt aangegaan.

mr. Martijn Colenbrander
Advocaat/eigenaar bij appèladvocaat

Bezoek de website van Martijn Colenbrander 

Het irrationele brein. Maak jij bewuste keuzes?

De wekker gaat om 05.30 uur. Je verdwijnt nog éven onder de warme deken … Ondanks de wetenschap dat snoozen slecht is, zorgt serotonine voor een gelukzalig gevoel waardoor je er moeilijk weerstand aan kunt bieden. Je bent overigens niet de enige die hier met open ogen in trapt.

Automatische piloot
Veel van dit soort gedragsmatige dingen gaan op de automatische piloot. Hoewel wij mensen onszelf beschouwen als weldenkende wezens, gaat minimaal 95% zonder erover na te denken. Dit is ook nodig, omdat we anders eindeloos bij alle keuzes stil zouden staan. Vaak weten we eigenlijk helemaal niet goed waarom we een bepaalde keuze hebben gemaakt. Achteraf bedenken we vaak pas waarom iets wel of geen goede keuze is geweest. Er zijn veel voorbeelden te noemen waarbij ons brein vuistregels gebruikt die ons doen geloven dat we weloverwogen tot beslissingen komen. Feitelijk zouden we kunnen stellen dat ons brein irrationeel handelt. Verschillende onderzoeken illustreren dat mensen zich niet lijken te houden aan regels voor logische en rationele keuzes.

Shortcuts van het brein
Wil je echter bewuster keuzes leren maken? Houd dan rekening met verschillende trucjes die je hersenen toepassen om het keuzeproces “efficiënter” te maken. Een tweetal voorbeelden om te illustreren hoe ons brein werkt.
Wel eens gehoord van de status-quo bias? Mensen geven de voorkeur aan de huidige stand van zaken. Ze zijn geneigd te willen houden wat ze hebben, omdat de nadelen van het afwijken van de status-quo zwaarder lijken te wegen dan de voordelen daarvan. Een ander grappig voorbeeld is het endownment effect, waarbij we een hogere waarde toekennen aan iets dat in ons bezit is, dan toen dit nog niet het geval was.

Bewustwording
Je kunt je voorstellen dat je onbewust gedreven wordt om minder rationele keuzes te maken dan zou willen. Vraag je eens af, in hoeverre wordt jij gestuurd door bovenstaande factoren? Heb je daadwerkelijk bewust gekozen voor je huidige baan? Of kwam het min of meer op je pad? En tot slot de vraag, ben jij ook geneigd meer waarde toe te kennen aan het bekende?

Als je bewust en rationeel zou kunnen kiezen, zou je dan elke dag om 05.30 uur opstaan? Na drie keer snoozen, gehaast je spullen pakken om vervolgens in de file te staan?

Marlyse Voss
Sociaal psycholoog | Coach bij VossCoaching 

Marlyse Voss biedt persoonlijke begeleiding met betrekking tot vraagstukken en problemen rondom loopbaan, persoonlijke ontwikkeling en werk-privé balans. Voor een nieuw project, MOMS, richt ze zich speciaal op moeders.
bezoek de website van Marlyse Voss

Lees meer

Schakel die automatische piloot uit en neem het roer zelf in handen

Schakel die automatische piloot uit en neem het roer zelf in handen

‘Mam, vandaag moesten we voor een praktijkopdracht een lespakket ontwikkelen over CO2-reductie en we mochten zelf onze doelgroep bepalen.’
‘Interessant, wie kozen jullie?’
‘Mensen die op kantoor werken want die zijn helemaal niet bezig met het klimaat.’

Oef, die kwam aan. Maar mijn dochter heeft wel een punt. Vermindering van de CO2-uitstoot is voor veel werkgevers een belangrijke bedrijfsdoelstelling, maar het is niet het eerste waar medewerkers voor warmlopen als het erom gaat ze te motiveren om op een andere manier naar hun werk te reizen. Hoe krijg je ze dan wel mee? Door van duurzamer reizen het nieuwe normaal te maken en dit als standaardoptie aan te bieden. 

Makkie?
Gemiddeld wordt twee derde van de CO2-uitstoot van een organisatie veroorzaakt door de woonwerk- en zakelijke reizen van hun medewerkers. De nieuwe regelgeving die volgt uit het Klimaatakkoord noodzaakt bedrijven zich serieus bezig te houden met vermindering van die uitstoot, als ze dat al niet deden vanuit hun eigen duurzaamheidsdoelstellingen. Je collega’s overhalen om wat vaker de auto te laten staan en ook eens te kiezen voor de trein, bus of fiets. Hoe moeilijk kan het zijn?

Gewoontedier
Moeilijker dan je denkt, zo zie ik bij diverse werkgevers die we helpen met hun mobiliteitsbeleid. Want waar werkgevers rationeel en zakelijk redeneren: ‘als ik een OV-kaart en een fietsregeling aanbied, dan gaan mijn collega’s vanzelf anders reizen’, daar spelen bij medewerkers hele andere invloeden. Zoals gewoontegedrag. Meer dan 95% van ons gedrag is automatisch! We moeten dagelijks al zoveel beslissingen nemen dat ons brein ons in bescherming neemt door zoveel mogelijk op de automatische piloot te doen. Denk jij dagelijks na of je vandaag de bus pakt of de auto naar kantoor? Welnee, je neemt de auto omdat je dat altijd doet en staat er verder niet bij stil. Je moet immers nog 101 andere beslissingen nemen zoals wat eten we vanavond.

Verleidelijk
Het goede nieuws is dat er wel degelijk legio manieren zijn om je collega’s te verleiden tot duurzamer reisgedrag. We zijn namelijk naast gewoontedieren ook geneigd te kiezen voor de makkelijkste manier om iets te doen en ja, ook voor wat de meerderheid van onze collega’s doet. Enter: de standaardoptie. Bepaal zelf de norm voor anders reizen en maak dit de makkelijkste optie om te kiezen. Geef bijvoorbeeld nieuwe medewerkers de eerste paar maanden een OV-kaart en praat pas daarna over een eventuele leaseauto. Dan is het gewoontegedrag om met het openbaar vervoer te reizen al ingesleten. Zet op je website de routebeschrijving voor fietsen en OV boven die voor de autoroute. Laat fietsers en mensen die in een deel- of elektrische auto rijden, dichtbij de ingang parkeren en de rest veel verder weg, al dan niet betaald.

De mogelijkheden om een duwtje in de goede richting te geven zijn legio. Zoals het idee van mijn dochter voor hun lespakket: met een app punten sparen voor elke handeling die CO2-uitstoot vermindert, zoals fietsen naar je werk, een dag thuiswerken of carpoolen. Verandering is dichterbij dan je denkt. Bepaal de norm en maak het makkelijk!

Linda Blankenstein
Communicatieadviseur, tekstschrijver, webredacteur | &Morgen en Syndesmo

Linda Blankenstein werkt bij de mobiliteitsadviesbureaus &Morgen (voor overheden) en Syndesmo (voor werkgevers). Mobiliteit gaat niet meer alleen om voertuigen en asfalt, maar om ruimte, gedragsverandering, samenwerken en kwaliteit van leven. Dat vergt anders denken over mobiliteit: ‘rethinking mobility’. Zelf denkt en blogt zij ook graag over (slimme en duurzame) mobiliteit en ander reisgedrag. Linda woont in Nieuwegein en werkt in Utrecht. Ze gaat op de fiets naar kantoor, behalve als het ’s ochtends regent (en dat is bijna nooit).

www.enmorgen.nl

www.syndesmo.nl

www.linkedin.com/in/tekstein

2020, gezond en vitaal aan het werk!

Voldoende bewegen speelt een belangrijke rol bij je mentale en fysieke gezondheid. Greenmonkeys heeft vele vacatures waar je voornamelijk zittend je werk doet. Daarom vinden wij het van belang om jou als werknemer wat tips & tricks mee te geven zodat je lichaam optimaal gezond blijft.

Tip 1: Zorg voor frisse lucht op het werk

Op kantoor kunnen hoge concentraties ontstaan van stoffen, gassen en dampen zonder dat men dat ziet of ruikt. Daarom is het van belang dat de lucht op de werkplek wordt gereinigd. Om je fit te voelen tijdens je werk heb je niet alleen beweging nodig, maar ook frisse lucht. Beschikt je kantoor over een raam naar buiten? Zorg er dan voor dat het raam op een kier staat voor frisse lucht. Indien er geen ramen aanwezig zijn, dan zou jouw werkgever volgens de Arbowet LINK(https://wetten.overheid.nl/BWBR0008498/2020-01-01/ #Hoofdstuk6_Afdeling1_Artikel6.2) er voor moeten zorgen dat de lucht op het kantoor wordt gereinigd. Zorg er dan wel voor dat de luchtreiniger wordt aangezet.

Een vervuilde lucht kan zorgen voor de volgende gezondheidsklachten:
– last van de luchtwegen / astma
– irritatie aan de ogen en huid
– het optreden van allergische reacties – hoofdpijn
– concentratieproblemen

Tip 2: Loop een rondje tijdens de middagpauze

Zoals eerder aangegeven is beweging erg belangrijk. Het is dan ook aan te raden om in jouw middagpauze een rondje te lopen. Op die manier zorg je voor een goede doorbloeding, wat op zijn beurt resulteert in een betere concentratie. Daarnaast verminder je door een kleine wandeling het stresshormoon Cortisol en zorg je voor een hogere percentage van het gelukshormoon Endorfine. Ook zorgt een kleine wandeling ervoor dat je productiever aan het werk kunt gaan en activeert het de prefrontale cortex. De prefrontale cortext is verantwoordelijk voor de cognitieve, emotionele en motivationele processen, denk aan plannen en doelgericht handelen.

Tip 3: Neem de trap in plaats van de lift

Liften zijn erg prettig wanneer je minder mobiel bent. Naast een lift is er vaak een trap aanwezig. Hoe verleidelijk het ook is om de lift te nemen, wees er van bewust dat de trap nemen ervoor zorgt dat je je lichaam gezond en vitaal houdt. Zie de trap als een kans om meer te bewegen en productiever te zijn.

Tip 4: Ga lopend of op de fiets naar je werk

Er zijn nog steeds veel mensen die uren in de file rijden om op kantoor te komen. Dat betekent dat men minder vrije uren heeft, meer CO2 uitstoot en minder tijd heeft om te bewegen. In veel gevallen is het niet nodig om ver van jouw woonplaats te werken. Greenmonkeys zet zich in om jouw droombaan in de buurt van jouw woonplaats te vinden. Wat ons betreft zorgen wij ervoor dat iedereen lopend of op de fiets naar zijn of haar werk kan. Dat resulteert in minder CO2 uitstoot, meer lichamelijke beweging en gelukkige werknemers!